Jak sestavit zadání na vytvoření webové stránky?

Tomáš Vydra

Autor: Tomáš Vydra | Project Manager

Tomáš zastřešuje kompletní proces projektového vedení webů a aplikací, od prvotní schůzky s klientem až do finálního spuštění projektu. Mnoho let působil ve společnosti Vodafone, kde se staral zejména o klientelu z řad velkých korporací.

Proč je vůbec potřeba vytvářet zadání? Jak správně zformulovat požadavky, aby bylo dosaženo nejlepších výsledků? Ti, kdo tvrdí, že tvorba webu začíná grafickým návrhem, nemají pravdu. Aby mohl grafik začít se svými návrhy, musí dostat přesné informace o tom co, jak a proč má nakreslit. Je to hodně podobné jako při stavbě domu. Než vůbec začnete stavět, potřebujete mít vytvořený plán. Stejný plán potřebujeme k vytvoření webové stránky.

Jak to vše začíná?

Na začátku se potřebujeme dozvědět co nejvíce informací o Vašich představách, které budeme společně konzultovat a upřesňovat, abychom stanovili Váš hlavní cíl. Většinu webů, na kterých pracujeme, tvoříme od úplných základů. V průběhu spolupráce hraje zásadní roli vzájemná komunikace, která často rozhoduje o úspěchu celého projektu.

Ve většině případech vytváříme web, aby nám vydělával peníze, což je to logicky správné rozhodnutí. Nicméně cílem webu není pokaždé jen finanční zisk, i když to není zrovna obvyklá varianta. Jedná se o osobní weby, weby státní správy nebo neziskové organizace. Chceme prodat produkt či službu? Musíme mít nové klienty, podpořit a zvýšit prodej u stávajících klientů, podporovat obchodního zástupce, který prezentuje firemní webové stránky. Můžeme zvýšit návštěvnost stránek a pak vydělat více na reklamě.

Důležitou věcí je také cílová skupina

Je klient firma nebo soukromá osoba? Rodiny, muži, ženy, studenti? Podle toho je pak třeba k webu přistupovat a dobře ho cílit. Dnešní webový svět je jedna velká konkurence, je plno firem či soukromých osob, který vykonávají stejnou či podobnou práci a mají na tom postavené webové stránky a někdy je dobré si najít, co nám konkurence představuje a zamyslet se nad tím, jak být lepší. Nechceme mít stejné věci na webu jako mají jiní, buďme vždy originální a hledejme nápady, fantazii, jak být lepší.

Důležitou věcí je také cílová skupina

Pojďme se podívat na to, jak naplnit web obsahem

Je dobré vědět, jaké informace budou návštěvníky zajímat a web k tomu přizpůsobit. K tomuto účelu slouží analýza klíčová slov. Analýzou klíčových slov, která ve vyhledávačích lidé zadávají, zjistíte věci, které by vás normálně často ani nenapadli, např. že i nekomerční část webu, kterou budete návštěvníkům poskytovat „zdarma“, jsou informace relevantní k vaší činnosti. Důkazem může být např. takový BLOG nebo recenze novinek a zajímavostí, které přivedou na nový web návštěvníky. Lidé si pak tyto blogy, recenze apod. mezi sebou sdílí – třeba na sociálních sítí. Je potřeba mít připravenou analýzu klíčových slov, ze které budete vycházet, je nutné si sepsat oblasti, slova a fráze. Jak získáme obsah webu, kdo nám ho vytvoří a kdo jej bude vkládat.

Je jednoduché vytvořit web s minimem informací, složitější je to např. u e-shopů s tisíci položkami.  U rozsáhlých webů může být naplnění obsahem dražší než samotná tvorba webu (příprava obsahu webu/shopu -  analýza + prototyp + grafika + programování a další). Pokud si s textem nevíte rady, nechte to na odborníkovi, který vám s tím pomůže. Víc hlav víc ví.

A co návštěvníci webu?

Určitě se také ptáte, jak dostaneme návštěvníka na web. Ve chvíli, kdy web žije a poskytuje aktuální informace, to bude výrazně lehčí než v situaci, kdy se o web příliš nestaráme a je prakticky mrtvý. Vždy doporučujeme se zamyslet ještě před začátkem samotné tvorby, jak návštěvníky na web budeme přivádět.

Internetové vyhledávače? Ano, ale musíme mít promyšlené, jak získat pozornost.

PPC kampaně? Zde je potřeba mít web co nejvíce uživatelsky přívětivý a optimalizovaný, abychom dosahovali co nejvyššího konverzního poměru. Tím zajistíme, že prostředky investované do placené reklamy nebudou promarněny. Přivést návštěvníky na web stojí čas a peníze. Bohužel sám od sebe nám návštěvník na web nepřijde, a proto investice je důležitou věcí hned na začátek.

A teď už ta grafika!

Na základě informací, které vzešly z rozboru zadání, grafik vytvoří grafický návrh úvodní stránky a případně podstránky webu. Výsledkem jeho práce bude obrázek toho, jak web bude vypadat, nikoliv ještě funkční stránka. Vše samozřejmě podléhá vašemu schválení a první předložený návrh nemusí být a zpravidla ani není, konečnou verzí. Grafika stránek by měla být zpracována tak, aby odpovídala obsahovému zaměření webu; vhodně podporovala firemní image; uživatelům maximálně napomáhala k bezproblémové orientaci.

A teď už ta grafika!

Implementace stránek

Je vytvářen obsah jednotlivých stránek na základě Vámi dodaných podkladů. Samozřejmostí je možnost pomoci s definitivní podobou obsahové části webu po stylistické stránce, úprava textu, jeho vhodným členěním atd. Je známo, že dobrá vizuální úprava textu může výrazně napomoci tomu, aby text čtenáře zaujal a zapamatoval si z něj to, co mu chcete sdělit, nebo provedl akci, kterou vyžadujete.

Současně jsou vytvářeny a testovány všechny požadované funkce stránek, většinou za použití programovacího jazyka PHP.

Poté zbývají poslední dvě věci.

Zaregistrovat vhodnou doménu, aby měl váš web adresu, na které se bude zobrazovat, a objednat spolehlivý webhosting, neboli prostor na internetu, kde bude web fyzicky umístěn. Při volbě vhodného doménového jména i webhostingu vám samozřejmě rádi pomůžeme. Obě rozhodnutí většinou padnou již v počáteční fázi vytváření projektu.

Blog